تبلیغات
تدبیرمنزل - باورهای غلط درباره مواد غذایی
حضرت فاطمه(‌س) را می‌توان رب‌النوع تدبیر منزل دانست.

باورهای غلط درباره مواد غذایی

جمعه 17 اردیبهشت 1389 10:38 ق.ظ

انتخاب از : م. میلانی
   نوشته شده توسط: saeed rafie   
وقتی نوجوان بودم، تنقلات مورد علاقه‌ام، چیپس سرکه نمکی بود. یادم می‌آید مادرم مدام سرزنشم می‌کرد و می‌گفت: «این چیزهایی که می‌‌خوری، جوش‌های روی صورتت راروز به روز بدتر می‌کند!»7 سال بعد، وقتی می‌دیدم برادر کوچکترم برای غذا به رستوران‌های فست فود می‌رود و فقط چیزبرگر با سیب‌زمینی سرخ کرده می‌خورد، این‌بار این من بودم که به او می‌گفتم:«این چیزهایی که می‌خوری، جوش‌های روی صورتت را روز به روز بدتر می‌کند!» اما با کمال تعجب مادرم از آشپزخانه گفت: «نه این یک اعتقاد غلط واشتباهه!...»
 این روزها که هر ماده غذایی امروز مضر است و فردا از رده خارج می‌شود، همگام شدن با توصیه‌های تغذیه‌ای کاری واقعا دشوار است. از این رو می‌خواهیم شما را با یک‌سری از باورهای غلط و نادرست درباره مواد غذایی آشنا کنیم.
آیا تنقلات روغنی باعث ایجاد جوش روی صورت می‌شود؟
جالب است بدانید که برخلاف باور عموم، جوش‌های صورت به هیچ وجه از خوردن چیپس، نمک، سیب‌زمینی سرخ کرده، شکلات یا چیزهایی از این قبیل ایجاد نمی‌شود. بهتر است به جز پرهیز کردن از خوردن چنین تنقلاتی، میزان استرس بدنتان را هم کنترل کنید! این یکی از مهمترین دلایل ایجاد جوش است.
کدام سالم‌تراست: کره یا مارگارین؟
هر نوع را که دوست دارید می‌‌توانید استفاده کنید. چون درواقع هر دو حاوی یک میزان کالری و چربی هستند و اگر قصد کم کردن وزن دارید، اصلا برایتان مناسب نیست. تنها تفاوت این دو ترکیبی است که در مارگارین یافت می‌شود. «تسیتوستانول» که باعث کاهش کلسترول خون می‌شود. طبق تحقیقات انجام شده گفته می‌شود که مارگارین سالم‌تر از کره است، چون به جای چربی ترانس بالابرنده کلسترول، حاوی چربی ئیدروژن داراست.
آیا تخم‌مرغ حاوی میزان زیادی کلسترول است؟
حفظ تعادل در همه چیز ضروری است. اشکالی ندارد. اگر گاهی اوقات برای صبحانه‌تان املت یا نیم‌رو صرف کنید، حتی اگر برای قلبتان رژیم غذایی دارید. اما اگر بخواهید روزانه چهار، پنج تخم‌مرغ مصرف کنید، مطمئن باشید که میزان کلسترول خونتان به حد نهایی خود خواهد رسید. یادتان باشد، سفیده تخم‌مرغ فاقد چربی و کلسترول است. پس مراقب باشید.
آیا سبزیجات منجمد شده، ارزش غذایی کمتری دارند.
ممکن است از نظر ظاهری کمتر مورد توجه شما باشد. اما به همان اندازه سبزیجات تازه برای شما مفید است. سبزیجات منجمد معمولا بلافاصله بعد از برداشت، بسته‌بندی می‌شوند. به همین دلیل ارزش غذایی آن بر جا می‌ماند.
آیا ویتامین‌های طبیعی بهتر از ویتامین‌های مصنوعی و ترکیبی است؟
کمی به تکنولوژی روز اعتماد کنید. مکمل‌های ویتامین «طبیعی» از منابع گیاهی و حیوانی گرفته می‌شوند و ترکیب شیمیایی و عملکردی آنها کاملا مشابه با ویتامین‌های مصنوعی است.
آیا کربوهیدرات‌ها باعث افزایش وزن می‌شوند؟
با حفظ تعادل در خوردن مواد غذایی مختلف هیچ خطری متوجه شما نخواهد بود. خوردن به اندازه کربوهیدرات نیست که باعث افزایش وزن می‌شود، بلکه چربی موجود در مواد غذایی (مثل پنیر، کره و سس و ...) است که کالری بیشتری به کربوهیدرات‌ها (مثل نان و پاستا)‌ اضافه می‌کند و باعث افزایش وزن می‌شود.
آیا مواد غذایی مثل آناناس، گریپ فروت و سرکه باعث بالا بردن متابولیسم می‌شود؟
هیچ ماده غذایی یا ترکیبی از مواد غذایی تا به امروز یافت نشده است که کاهش وزن را تحریک کند. اگر چنین ماده غذایی وجود داشت، مطمئن باشید تا حالا همه دنیا فهمیده بودند و از آن استفاده می‌کردند.
اگر از مواد غذایی بی‌چربی استفاده کنیم، وزنمان کم می‌شود؟
بله، البته تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت. اما باز هم می‌گویم با حفظ تعادل در خوردن هر نوع ماده غذایی به هیچ وجه با مشکلی مواجه نخواهید شد. چربی یک ماده حیاتی برای حفظ سلامت بدن است. اما اگر بخواهید برنامه ناهار و شامتان را با غذاهای پرچربی و روغنی پر کنید، مطمئن باشید که امروز و فرداست که وزنتان زیاد شود و هیکل‌تان از حالت موزون درآید.
وقتی یک تکه کرفس می‌خوریم، آیا بیش از آن مقدار کالری که مصرف می‌کنیم، کالری می‌سوزانیم؟
آیا آرزوی همه ما نیست که چنین ماده غذایی روی زمین وجود داشت؟ این باور کاملا اشتباه است. مطمئن باشید تجزبه و هضم کرفس هم به میزان سایر مواد غذایی انرژی می‌گیرد.
آیا مواد نگاهدارنده یا مواد افزودنی به مواد غذایی برای ما ضرر دارد؟
طبق تحقیقات انجام شده، ثابت شده است که بدون نگاهدارنده‌ها، زنجیره غذایی ما قادر نبود به اندازه کنونی سالم و ایمن باشد. نیترات که در گوشت‌های فرآورده‌‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد، از آن در مقابل باکتری‌های کشنده محافظت می‌کند و بازدارنده‌هایی که در بعضی مواد غذایی وجود دارد از رشد مواد سرطان‌‌زا که موجب سرطان معده می‌شود جلوگیری به عمل می‌آورد.
آیا تند غذا خوردن اشکال دارد؟
اگر غذایتان را تند بخورید، وقت برای هضم نشاسته غذا بسیار کم خواهد بود و اولین مرحله هضم غذا از دست خواهد رفت. همچنین دندان‌ها قادر نخواهند بود با چنان سرعتی غذاها را برای شما تکه کرده و خوب بجوند و شما مجبور خواهید بود غذاها را طوری ببلعید که هنوز خوب جویده نشده‌اند. برخی از این مواد غذایی بدون این که با آنزیم مناسب هضم غذا برخورد کنند، مستقیما وارد سیستم گوارش می‌شوند و ارزش غذایی این ماده از بین خواهد رفت و این مساله باعث می‌شود شما هنوز گرسنه بمانید و غذای بیشتری طلب کنید. پس سعی کنید قبل از بلعیدن غذا، آن را خوب بجوید.
آیا حبوبات باعث ایجاد گاز معده می‌شوند؟
حبوبات حاوی قندهایی است که بدن انسان قادر به هضم کامل آنها نیست. وقتی این قندها به روده می‌رسند، این باکتری‌ها گاز بسیار زیادی را تولید می‌کنند. سایر مواد غذایی که چنین ویژگی دارند عبارتند از: ذرت، کلم و کشمش.
اصلا نترسید!!
با این که به نظر می‌رسد اطلاعات مربوط به تغذیه هر روز تغییر می‌کند، اما اگر شما عادت کنید که هر ماده غذایی را به میزان متعادل مصرف کنید و در خوردن هیچ چیز افراط یا تفریط نکنید، با هیچ مشکلی مواجه نخواهید بود.
تعادل شرط سلامتی است!
 



دیدگاه ها : نظرات
آخرین ویرایش: - -