تبلیغات
تدبیرمنزل - چرا زیاد نوشیدن آب لاغر می كند؟
حضرت فاطمه(‌س) را می‌توان رب‌النوع تدبیر منزل دانست.

چرا زیاد نوشیدن آب لاغر می كند؟

یکشنبه 6 اردیبهشت 1388 03:21 ب.ظ

انتخاب از : م. میلانی

 

چاقی، یكی از معضلات جهان امروزی است و بسیاری از افراد چاق به دنبال یك راه معجزه آسا برای كاهش ‌سریع و آسان وزن هستند. ولی در حقیقت هیچ معجزه ای در كار نیست. تنها راه معقول و علمی كاهش وزن، این ‌است كه مقدار كالری كه شما می سوزانید، بیشتر از مقداری باشد كه دریافت می كنید.‌نوشیدن حداقل 8 لیوان آب در روز، یكی از نكات كلیدی برای تغذیه سالم و بخش مهمی از یك رژیم لاغری ‌موفق و كارآمد است. ‌حال ما به شما می گوییم كه نوشیدن حداقل 8 لیوان آب در روز چگونه ‌باعث لاغری می شود:‌ 1-‌ غذا را هضم می كند. آب برای دفع مواد زائد از بدن شما ضروری است. بدون دریافت آب كافی، مواد زائد و ‌دفعی در روده های شما جمع شده و باعث افزایش وزن می شوند.‌2-‌ متابولیسم بدن را افزایش می دهد، در نتیجه كالری بیشتری می سوزانید. در عین حال خود آب، كالری ندارد، ‌لذا باعث كاهش وزن می شود. هنگامی كه بدن، آب كافی دریافت نكند، سلول های چربی، سفت می شوند و به ‌راحتی نمی سوزند، در نتیجه كاهش وزن سخت تر خواهد شد.‌ 3-‌ وزن، آب بدن را كم می كند. هر چقدر كمتر آب بنوشید، بدن آب بیشتری در خودش نگه می دارد مثل شتر. شتر ‌به دلیل اینكه در بیابان ها و آب و هوای گرم زندگی می كند، نمی تواند به مقدار كافی آب بنوشد، لذا همیشه در بدن ‌خودش آب زیادی نگه می دارد.‌وزن بدن بر اساس میزان آبی كه می نوشید، تنظیم می شود. لذا هر چقدر آب بیشتری بنوشید، وزن بدن كمتر ‌خواهد شد.‌4-‌ با نوشیدن آب كافی، نیازی به نوشابه های گازدار نخواهید داشت. این نوشابه ها دارای شكر، مواد افزودنی ‌مصنوعی (رنگ دهنده ها و طعم دهنده) هستند و كالری زیادی را به بدن می رسانند، لذا باعث چاقی می شوند.‌5-‌ گرسنگی را فرو می نشاند. هر چقدر بیشتر آب بنوشید، كمتر غذا خواهید خورد. لذا سعی كنید 15 دقیقه قبل از ‌خوردن غذا، یك لیوان آب بنوشید. 6-‌ خیلی وقت ها هنگام احساس گرسنگی، در حقیقت بدن شما تشنه است و نیاز به آب دارد، نه غذا. لذا هر وقت ‌احساس گرسنگی كردید، یك لیوان آب بنوشید. این كار باعث می‌شود لاغر شوید و مجبور نباشید بدون اینكه بدن ‌شما نیاز داشته باشد، غذا بخورید. نــــوشـیـــدن آب، كـــاهـــش وزن شـمـــا را راحـــت‌تـــر خـــواهـــد كـــرد.‌7-‌ میوه‌ها، منبع خوبی برای تامین آب هستند. هر چقدر میوه‌های تازه بیشتری بخورید، آب بیشتری دریافت ‌خواهید كرد. بنابراین سعی كنید هر روز علاوه بر نوشیدن 8 لیوان آب، از میوه‌های تازه به خصوص مركبات نیز ‌استفاده كنید.8-‌ با نوشیدن آب، كبد كار خود را به بهترین نحو انجام می دهد. در نتیجه آب باعث می شود كه چربی های بدن، ‌بشكنند و نوشیدن آب زیاد به بدن كمك می كند تا چربی های شكسته شده، دفع شوند.‌

 

بخاطر داشته باشید كه ...

 

نوشیدن آب به تنهایی نمی تواند باعث كاهش وزن شود، بلكه عوامل دیگری هم در این كار موثرند كه شامل ‌ورزش كردن، رعایت اعتدال در خوردن غذاها (عادات غذایی سالم) و داشتن صبر و حوصله است.‌اثرات مصرف آب در خانم ها و آقایان متفاوت است. نوشیدن آب در آقایان، میزان متابولیسم بدن را سریعا ‌افزایش می دهد و در خانم ها ذخایر قندی (كربوهیدرات ها) را سریع تر می شكند. ‌البته مشكل است كه بگوییم روی هر فردی دقیقا چه اثری دارد، ولی در كل موثر است.‌

 

نكاتی برای حصول اطمینان از نوشیدن 8 لیوان آب در هر روز گاهی نوشیدن 8 لیوان آب در هر روز برایمان به چالشی واقعی تبدیل می‌ شود. در اینجا هفده نكته در اختیارتان ‌قرار می‌ دهیم كه رسیدن شما به آن هدف متعالی زیستی را آسان‌تر كند! بسیاری از متخصصین زیبایی می‌ گویند: ‌نوشیدن آب مورد نیاز بدنتان ارزان‌ترین ‌و سریع‌ترین راه خوش تیپ‌تر شدن است! این گفته باید انگیزه كافی برای ‌ما جهت نوشیدن آب ایجاد نماید!‌ 1-‌ در هر مقطعی از روز كه تغییر فعالیت می ‌دهید، یك لیوان بزرگ آب خنك نوش جان كنید. مثلا در شروع روز ‌درست پس از برخاستن از خواب، درست پیش از ترك منزل برای رفتن به محل كار، وقتی در اداره پشت میز ‌كارتان نشستید و غیره.‌2-‌ كار را برای خودتان ساده كنید: همیشه یك شیشه پلاستیكی پر از آب پاكیزه و خنك روی میزتان داشته باشید و ‌در طول روز همیشه به سراغ آن بروید.‌3-‌ وقتی آب میوه می‌ خورید (آب سیب، آب انگور، آب پرتقال) نصف لیوانتان را با آب خالص پُر كنید.‌4-‌ وقتی خیلی هوس خوردن غذاهای غیر مغذی كردید، بلافاصله پس از صرف آن یك لیوان آب بنوشید! 5-‌ در ساعات اداری را‡س هر ساعت یك لیوان آب بنوشید. با پایان ساعت اداری شما آب مورد نیاز روزانه بدنتان ‌را تأمین كرده‌اید.‌6-‌ به جای چای یا قهوه یك لیوان آب گرم با یك قاشق عسل حل شده در آن نوش جان كنید.‌7-‌ مادام كه سر كار هستید یك لیوان بزرگ پر از یخ در دسترس داشته باشید و همواره آن را از آب خوری اداره ‌پر كنید. كلمه كلیدی "نوشیدن با نی" است چون در آن صورت هر بار مقدار بیشتری آب می ‌نوشید و در مجموع ‌بهتر آب بدنتان را تأمین می ‌كنید.‌8 - تكه‌های كوچك لیمو ترش، پرتقال و دیگر مركبات را در فریزر منجمد كنید و از آنها به جای تكه‌های یخ استفاده ‌كنید. آب خنك شده با آنها نشاط آورتر است و ضمناً قدری میوه مصرف كرده‌اید.‌9 - پس از هر بار توالت رفتن، برای تنظیم بهتر سیستم گوارشی تان یك لیوان آب بنوشید.‌10- پیش از نوشیدن نوشیدنی‌های گازدار، سه یا چهار لیوان آب خالص گوارا استفاده كنید. خواهید دید دیگر یا ‌میلی به صرف نوشیدنی گازدار نخواهید داشت و یا با نوشیدن نصف قوطی، از مصرف بقیه آن‌ صرفنظر ‌خواهید كرد.‌11 - دو برابر میزان مصرف چربی‌ها آب بنوشید. مثلا هنگام خوردن غذایی كه 10 گرم چربی دارد 20 اونس ‌آب بنوشید.‌12 - با هر وعده غذا دو لیوان پر آب بنوشید، یكی قبل و یكی بعد از غذا، همچنین پیش از هر خوراكی وسط روز، ‌یا عصر، یك لیوان آب بنوشید تا میل به پُرخوری بین وعده‌های اصلی غذا پیدا نكنید.‌13- بلا‌فاصله پس از آرایش كردن دو لیوان آب بنوشید.14- یك شیشه دو لیتری آب با خود به اداره ببرید و سعی كنید پیش از پایان كار آن را تمام كنید. اگر نتوانستید این ‌كار را بكنید، در ترافیك در راه منزل آن را بنوشید. این درست مثل شركت در یك مسابقه است.‌15- مقدار آب مصرفی‌تان همیشه در هنگام تماشای تلویزیون، شستشوی رخت‌ها،‌ شام پختن ‌و غیره یك بطری بزرگ آب در دسترس ‌داشته باشید.‌16- به برنامه محافظت از پوست خود نوشیدن دو لیوان آب را بیفزایید. لیوان آب را بنوشید، پوست را تمیز كنید، ‌آن را مرطوب نمایید و غیره‌ و بعد دوباره آب بنوشید.‌17- مقدار آب مصرفی‌تان را از یك پیمانه مدرج شیشه‌ای پیركس بنوشید. این راه خوبی است برای اندازه‌گیری میزان آب مصرفی ‌تان در روز.‌

 

 

http://www.aftab-yazd.com/textdetalis.asp?at=4/26/2009&aftab=8&TextID=86602




دیدگاه ها : نظرات
آخرین ویرایش: - -